Skip to main content

Bernarden Garden [Lviv:Ukraine]

Obszar opracowania zlokalizowany jest we Lwowie, przy ulicy Valovej. Obejmuje on plac przy dawnym klasztorze bernardynów, gdzie aktualnie funkcjonuje Muzeum Idei i Instytut Kultury i Sztuki.



Poszukiwanie enklawy sztuki, specjalnej przestrzeni to główne założenie projektu. Zarówno Muzeum Idei, jak i Instytut Kultury i Sztuki potrzebują przestrzeni półpublicznej do codziennego funkcjonowania, ale też do wykorzystania w trakcie organizowanych wydarzeń – pokazów filmowych, sztuk teatralnych, festynów, performance, etc. Bariera pomiędzy światem sztuki, a światem poza, nie może mieć wymiaru fizycznego, gdyż w istocie nie istnieje. Wystarczy otworzyć umysł, żeby znaleźć się w innym wymiarze. Metaforą takiego procesu staje się mur stworzony jedynie ze światła. Z jednej strony dzielący przestrzeń, ale też pozwalający na pokonanie bariery w mgnieniu oka. Nie ma potrzeby wchodzenia na inny poziom fizyczny – wystarczy krok mentalny.


Plac zdaje się tonąć w świetle, świat zewnętrzny pozostał za granicą. Szklana posadzka lewituje nad terenem, odbijając światło i niebo. Specjalne szkło pozwala na uzyskanie przezierności za pomocą wmontowanego oświetlenia.
Minimalistyczna przestrzeń ma potencjał aranżacji funkcji w zależności od potrzeby. Przewidziane są pokazy filmowe, teatralne, festyny, prezentacja rzeźb, malarstwa, etc. Uwzględniono również codzienne użytkowanie placu; każdy przechodzień może stworzyć sobie ławkę, siedzisko, czy stół za pomocą dotknięcia ręki. Akt twórczy przybiera materialny, konkretny wymiar, a każdy bierze czynny udział w kształtowaniu charakteru miejsca.
Po zgaszeniu świateł, schowaniu małej architektury, mur znika i plac staje się na powrót częścią ulicy, jakby nigdy się nie pojawił. Wszystko wraca do pierwotnego stanu. Architektura nigdy nie zaistniała, przestrzeni nigdy nie było.

Projekt zrealizowany w ramach Międzynarodowego Studenckiego Pleneru Architektonicznego BERNARDEN GARDEN.
Organizator: Muzeum Idei [Lwów, Ukraina]

Popular posts from this blog

Ephemeral architecture – Poltva river revitalisation [Białystok:Poland/Lviv:Ukraine]

Architektura Efemeryczna - rewitalizacja rzeki Poltvy we Lwowie to temat pracy magisterskiej wykonanej pod kierunkiem mgra inż. arch. JANA KABACA , na Wydziale Architektury Politechniki Białostockiej. MIASTO , które obecnie leży na Ukrainie, od początków swego istnienia cechowała wielokulturowość i wzajemny szacunek mieszkańców. Różnorodność osadników, zachowujących swoją tożsamość kulturową i religijną spotykała się z gościnnością i tolerancją. Dzięki temu miasto mogło się dynamicznie rozwijać i gromadzić bogactwa. Z czasem, gdy poziom zamożności mieszczan znacząco wzrastał, pojawiała się potrzeba rozwoju intelektualnego i kulturalnego. Dzięki czemu we Lwowie pojawiło się mnóstwo znakomitych uczelni wyższych, dzieł architektonicznych, artystycznych, ale także wiele znanych osobistości odwiedzało to urokliwe miasto. Niestety wiek XX i 2 wojny światowe przyniosły zniszczenia. Mieszkańcy i sąsiedzi byli zmuszeni stanąć przeciw sobie w walce, zostało zatartych wiele świadectw historii mi

to disappear [Galeria Pod Arkadami:Łomża:Poland]

to disappear  Description:  In a painted room every 15 seconds flash captures for a moment a shadow of the audience moving around the hall. What is more, the visitors, in addition to their primary role as the recipient of art, become also a co-author of an art object. The undertaken problem of a temporary commemoration relates to existentially marked questions about a human beings, physical existence, and finally the disappearance, when after the momentary perpetuated sign, it dissipates, leaving space to next entities. Unicell Poland , owner of Primacol brand, manufacturer of Neon paint helped to create the installation 'to disappear'. Here you can read the full text of  Plexus Solaris  by Dorota Perszko [polish version only]. znikać Opis pracy: W pomalowanym pomieszczeniu co 15 sekund lampa błyskowa utrwala na moment cień przemieszczającego się w obrębie sali widza. Zwiedzający, prócz swej podstawowej roli odbiorcy sztuki, staje się współtwórcą obiektu artystycznego. Pod

Spirit of the Factory [Hajnówka:Poland]

Spirit of the Factory , the performance on the gongs and Tibetan bowls by Ryszard Ługowski and installation by Paweł Dudko, who made ​​a projection of more than 40 photos of workers, starting from the concierge, the employees of particular workshops, ending on the employees of the office. The image was projected parallel with the two projectors placed in two parts of furnaces manufactured by Hamech Machine Factory . Exhibition was curated by Jarosław Perszko . Duch Fabryki , czyli performance na gongach i misach tybetańskich Ryszarda Ługowskiego i instalacja Pawła Dudko, na którą złożyła się projekcja ponad 40 zdjęć pracowników, od portiera zaczynając, przez pracowników poszczególnych hal produkcyjnych, na pracownikach biurowych kończąc. Obraz wyświetlany był równolegle z dwóch projektorów umieszczonych w dwóch elementach palenisk produkowanych przez Zakłady Maszynowe Hamech . Kuratorem wystawy był Jarosław Perszko . Praca prezentowana na hali malarni Zakł