Skip to main content

Alloy [WAR:miejsce sztuki44/FAMA 2017:Świnoujście:Poland]

Paweł Dudko, Aliaż, Wystawa WAR, miejsce sztuki44, FAMA 2017, Świnoujście

Alloy
installation/object, 2017, extruders, electronic driver, PLA, plywood

Aliaż
instalacja/obiekt, 2017, ekstrudery, elektroniczny układ sterujący, PLA, sklejka

[scroll down for description]


Paweł Dudko, Aliaż, Wystawa WAR, miejsce sztuki44, FAMA 2017, Świnoujście

Alloy is a continuation of the deliberations on three-dimensional print, in which deconstruction of the process takes place. The final object, based on the basics of the technology and using its compound elements, entirely loses its functional meaning.

Only the two elements used for extruding material are extracted from the device [FDM printer] and posed opposite each other. Controlling the position was eliminated from the process, and the structure increase is based on variable physical factors. The lack of direct control over the movement of the print heads and their rigid attachment to the walls of the object eliminates the possibility of creating a strictly determined form. Control is limited to the most basic of functions, i.e. maintaining the proper temperature of the printing head and inducing the movement of the motor. The final shape, pace, variation and size of the elements are influenced by many factors: starting with the material, through fluctuations in the printing head temperature, to imperfections and deformities of the construction.

The process itself is accompanied by the sounds of stepper motors, the faint ticking of revolving cylinders, reminiscent of a dialogue between the machines. This impression is magnified by the observation of the extruded material, whose thin fibres intertwine, twist, glue together in order to collapse under their own weight to the base of the platform. At this moment the increment process begins anew.

A three-dimensional structure is being formed on the platform, consisting of many loosely stacked elements. The irregular, organic forms are being ordered by simple, definitely thinner fibres, being the effect of the stretching of the collapsing material. The potential for further growth can be felt. The composition opens up in all directions, evoking similarities to a biological form – a spawn, a cell or a plant. It strongly contrasts with the minimalistic, geometrical, technical context in which it is being created.

Paweł Dudko, Aliaż, Wystawa WAR, miejsce sztuki44, FAMA 2017, Świnoujście

Aliaż jest kontynuacją rozważań dotyczących druku przestrzennego, w którym następuje dekonstrukcja procesu. Finalny obiekt, oparty na podstawach technologii i wykorzystujący jej elementy składowe, całkowicie traci swoje znaczenie funkcjonalne.

Z praktycznego urządzenia [drukarki FDM] zostają wyodrębnione i umieszczone naprzeciw siebie jedynie dwa elementy służące ekstruzji materiału. Z procesu wyeliminowano sterowanie pozycją, a przebieg narastania struktury oparty jest na zmiennych czynnikach fizycznych. Brak bezpośredniej kontroli nad ruchem głowic oraz ich sztywne przytwierdzenie do ścian obiektu eliminują budowanie ściśle określonej formy. Sterowanie ogranicza się do zapewnienia najbardziej podstawowych funkcji, tj. utrzymywania właściwej temperatury głowicy i wymuszenia ruchu silnika. Na ostateczny kształt, tempo, wariacje i wielkość elementów wpływa szereg czynników: od materiału, przez wahania temperatury głowicy, po niedoskonałości i odkształcenia konstrukcji.

Sam proces przebiega przy akompaniamencie dźwięków silników krokowych, obracające się wały emitują ciche tykanie, przywodzące na myśl dialog prowadzony przez maszyny. Wrażenie to potęguje obserwacja ekstrudowanego materiału, którego cienkie włókna mieszają się ze sobą, zawijają, sklejają, aby na koniec pod własnym ciężarem opaść na podstawę platformy. Wówczas narastanie zaczyna się od nowa.

Na platformie nabudowuje się przestrzenna struktura, złożona z wielu luźno ułożonych 
na sobie elementów. Nieregularne, organiczne formy są porządkowane przez proste, zdecydowanie cieńsze włókna, będące efektem rozciągania opadającego materiału. Wyczuwalny jest potencjał do dalszego wzrostu. Kompozycja otwiera się we wszystkich kierunkach, wywołując skojarzenia z biologiczną formą – grzybnią, komórką czy rośliną. Zdecydowanie kontrastuje z minimalistycznym, geometrycznym, technicznym kontekstem, w jakim powstaje.


Paweł Dudko, Aliaż, Wystawa WAR, miejsce sztuki44, FAMA 2017, Świnoujście


Paweł Dudko, Aliaż, Wystawa WAR, miejsce sztuki44, FAMA 2017, Świnoujście


Paweł Dudko, Aliaż, Wystawa WAR, miejsce sztuki44, FAMA 2017, Świnoujście


Paweł Dudko, Aliaż, Wystawa WAR, miejsce sztuki44, FAMA 2017, Świnoujście


Paweł Dudko, Aliaż, Wystawa WAR, miejsce sztuki44, FAMA 2017, Świnoujście


Premierowa prezentacja podczas wystawy "WAR" w Galerii Sztuki Współczesnej miejsce sztuki44 (kurator ms44: Andrzej Pawełczyk), na 47. Międzynarodowym Kampusie Artystycznym FAMA, Świnoujście 2017.


Popular posts from this blog

Chroma Theory [NFT:artblocks.io]

Chroma Theory is an infinite scripted digital animation that is based on color theory. All of the spots visible in a single rendering are subject to the rules of perception, mixing, matching, or contrasting colors.

Dream collection [Experyment:Zbąszyń:Poland]

The  Dream collection  is based on an interactive activity, the essence of which is the transcription of the participant's statement into a visual form using an author's device. The resulting object becomes very personal, and the written content is only a sign of the event. Dream collection , close-up | Kolekcja marzeń , zbliżenie, fot. Dorota Bulińska Dream collection happening/objects, 2021, foam board, FDM PLA print, 15 × 15 × 1 cm  Kolekcja marzeń działanie/obiekty, 2021, płyta piankowa, druk FDM PLA, 15 × 15 × 1 cm Dream collection , general view | Kolekcja marzeń , widok ogólny ekspozycji, fot. Dorota Bulińska The Dream collection is based on an interactive activity, the essence of which is the transcription of the participant's statement into a visual form using an author's device. The resulting object becomes very personal, and the written content is only a sign of the event. Dream collection , happening, participant signing the print | Kolekcja marzeń , działa

Ex-machina [solo exhibition:Baszta Gallery:Zbąszyń:Poland]

Ex-machina is a solo exhibition in Baszta Gallery in Zbąszyń, Poland. The leitmotiv of the show is the author's device Machine Creative , which was used to create and present other objects.  The idea behind Machine Creative  was to build a device that would function as a creator, replicating the process from human-machine relation to machine-object creation. An artist, a creator, replaced by a device is not a new idea. However, it is still an issue to determine where the creative process comes from and how it exactly works. With all the knowledge, it still resembles a mystery. The process is reflected in the exhibition. Machine Creative  produces objects from which all are different and each is unique. Although the mechanism is designed to extrude the material steadily, the filament is uniform and the extrusion is protected from external factors, every creation is one of a kind. The device was used to

The Faces of the Circle [WRiI ASP:Gdańsk:Poland]

The Faces of the Circle artistic part of the doctoral dissertation in the discipline of fine arts Oblicza koła część artystyczna rozprawy doktorskiej w dyscyplinie sztuki piękne   zbiór 0. (eng. 'Set 0.') seria 12 obiektów, 2017, FDM PLA, ok. 20 × 21 cm każdy series of 12 objects, 2017, FDM PLA, ca. 20 × 21 cm each Oblicza koła — zbiór 0. Oblicza koła — zbiór 0. zbiór 1.  (eng. ‘Set 1.’) cykl 11 obiektów, 2017, FDM PLA, 20 × 21 cm każdy cycle of 11 objects, 2017, FDM PLA, 20 × 21 cm each Oblicza koła — zbiór 1. — 2⁰ Oblicza koła — zbiór 1. — 2¹⁰ zbiór 2.  (eng. ‘Set 2.’